Tomoko Ogawa Lillrank

Gymnasielärare, japanska

tomoko.ogawa@mimersgymnasium.se

Erfarenheter: Tomoko har undervisat japanska i ungefär 10 år på både Danderyds och Tibble gymnasium. Hon har tidigare erfarenhet att undervisa elever med Aspergers syndrom på Danderyds gymnasium. Hon är också modersmålslärare i japanska och har arbetat i Täby kommun i 16 år. Nu undervisar hon elever från 6 års till 20 års ålder. Tidigare arbetade hon som lärare på japanska skolan i Stockholm i åtta år.

Hon har utbildat sig som gymnasie- och högstadielärare i engelska och låg- och mellanstadie- lärare på lärarhögskolan i Tokyo i Japan. Hon arbetade på högstadiet i 5 år som engelsklärare i Tokyo innan hon flyttade till Sverige pga makens jobb.

Intressen: Med fyra barn är det intressant för henne att se hur en människa utvecklas. Mat och hälsa, livsstil, natur och miljöförbättringar är hennes stora intresse. Hon äter makrobiotisk diet sedan 26 år och blev efteråt hälsosammare och mer full av energi. Att resa har också varit en viktig del av livet och hon har hittills varit i 23 länder.

Tankar kring autismspektrum: I undervisning av elever med autism är det viktigt med struktur, tydlighet och mycket repetition samt varmt hjärta med hänsyn till varje elevs förutsättningar. Genom arbetet i små gruppar på Mimers gymnasium får man möjlighet till detta.