Ingrida Vepstiene

Gymnasielärare, Mentor SA21B
ingrida.vepstiene@mimersgymnasium.se

 

Ingrida undervisar i engelska samt är mentor i SA21B.

Erfarenheter: Ingrida har många års erfarenhet av att undervisa i engelska och har studerat engelska och pedagogik i både Litauen och Sverige. Hon har även arbetat flera år som chef på Migrationsverket i Litauen.

 

Viveka Bergh

Gymnasielärare, Mentor SA22B
viveka.bergh@mimersgymnasium.se

 

Viveka undervisar i samhällsvetenskap, lärande och utveckling, kommunikation och internationella relationer och är mentor i SA22B.

Erfarenheter: Viveka är gymnasielärare i religionskunskap och samhällskunskap. Hon har även många års erfarenheter av att arbeta med utsatta människor och då främst med flyktingar både i och utanför Sverige anställd av bland annat Migrationsverket och FN.

Valentina Kudinova

Gymnasielärare, Mentor NA23
Valentina.Kudinova@mimersgymnasium.se

 

Valentina undervisar främst i matematik, men även i fysik, på Mimers sedan höstterminen 2018. Hon är en av två mentorer i NA23.

Erfarenheter:  Valentina har högskoleutbildning som teoretisk mekaniker, tillämpad matematiker, och var adjunkt på universitet i Ukraina. Hon har undervisat i hållfasthetslära, teknisk ritning, CAD, maskinelement på universitetsnivå i 15 år.

Tankar om autismspektrum och undervisning: Valentina gillar tydlig struktur i undervisningen samtidigt som hon använder olika arbetssätt för att eleverna ska kunna göra sitt bästa. Hon är kreativ och tycker om att hitta ovanliga men enkla lösningen på problem.

 

Nils Grote

 

Gymnasielärare, Mentor NA22

nils.grote@mimersgymnasium.se

 

Nils Grote började sin resa på Mimers gymnasium hösten 2017 och arbetar som lärare i samhällskunskap och historia. För närvarande upplever han sig även ha förmånen att vara mentor för NA22 och ämneslagsledare i samhällskunskap.

Erfarenhet: Nils har erfarenhetsmässigt främst sitt ursprung här på Mimers gymnasium, där han har haft möjlighet att växa och utvecklas sedan 2017 då han också tog gymnasielärarexamen. Skolan har därför blivit en viktig del av hans professionella resa.

Intressen: Utöver sin yrkesroll har han ett intresse för just historia och politik. Nils gillar även kultur och datorspel. Dessa intressen ger honom en bra möjlighet till fördjupning i sina ämnen och också en bra utgångspunkt att knyta an till skolans elever då t.ex. datorspel är något som många elever är engagerade i.

Tankar om autismspektrum: “Jag ser det som en viktig del av vår skolgemenskap att vi skapar en inkluderande och stödjande miljö för alla elever. Att förstå och respektera olika sätt att tänka och lära sig är grundläggande för mig, och jag strävar efter att skapa en atmosfär där varje individ kan trivas och utvecklas. Det är viktigt för mig att vara medveten om och anpassa undervisningen för att möta de behov och styrkor som finns inom autismspektrumet. Det är för mig också viktigt att skapa givande och bra relationer till eleverna. Detta då jag genom åren på skolan märkt att eleverna blir mer mottagliga för ens undervisning ifall en god relation finns. Jag ser detta som en kontinuerlig och givande del av mitt uppdrag som lärare och mentor här på Mimers gymnasium.”

 

Eva Alderborn

 

Gymnasielärare

eva.alderborn@mimersgymnasium.se

 

Eva har undervisat i svenska, engelska, spanska och kommunikation på Mimers mellan 2016 och 2021. Under läsåret 2021-2022 undervisar hon enstaka elever i engelska på grundläggande och avancerad nivå.

Erfarenheter: Eva är legitimerad gymnasielärare i svenska och engelska, och har även studerat och undervisat i spanska, musik och psykologi. Med över 30 års erfarenhet av arbete i skolan, varav åtta år som gymnasierektor för bland annat autismklasser, har Eva bred och djup erfarenhet av såväl undervisning, skolorganisation som elevhälsofrågor. Hon har också skrivit läromedel samt arbetat med lärarfortbildning i frågor kring hur man praktiskt individanpassar lärandet.
”Självförtroende och lärande går hand i hand. Att bidra till ökat självförtroende hos eleven är det bästa med att vara lärare. Två ledord som följt mig under många år är värme och tydlighet. Varje dag strävar jag efter att bygga goda och uppriktiga relationer med mina elever och därigenom väcka lusten att utvecklas och lära.”

Intressen: ”Sång och musik har följt mig genom livet, och andra favoritområden är språk och litteratur samt naturupplevelser.” Eva har ett litet hus i Andalusien där hon gärna spenderar tid med vänner, barn och barnbarn.

Tankar kring autismspektrum: ”Det vi kallar funktionsprofil, ser jag som en av många egenskaper hos samma person. Jag uppskattar mycket det utrymme för samtal och tystnad vi har på Mimers gymnasium. Här får både elevernas och mina tankar växa fritt. I den bästa av världar studerar alla elever under optimala förhållanden och alla människor, med sina olika sidor, behövs.”

 

Edward Davey

 

Gymnasielärare

edward.davey@mimersgymnasium.se

 

Ed undervisar i  biologi, kemi och naturkunskap och handleder NA-elever i gymnasiearbetet på Mimers sedan 2015.

Erfarenhet: Ed har en universitetsutbildning i biokemi med kemi och har doktorerat i cell-och molekylärbiologi. Han arbetade därefter som forskare inom genetiskt ärftlig anemi på Institutionen för genetik och patologi på Uppsala Universitet. Ed var även ansvarig för handledning av doktorander och studenter.

 

 

Magnus Östergren

Magnus ÖstergrenGymnasielärare

magnus.ostergren@mimersgymnasium.se

 

Magnus är legitimerad gymnasielärare i matematik och idrott och hälsa. Eftersom det är viktigt att röra på sig får eleverna på Mimers gymnasium läsa idrott i tre år. Magnus ansvarar för skolans alla friluftsdagar där temat varierar efter årstid. Det brukar vara vintersport, friidrott och samarbeten med andra skolämnen, tex historisk orientering. Utöver detta erbjuder han eleverna extra stöd i matematik på läxhjälpen efter skolan.

Erfarenheter: Magnus var tidigare varit Officer i Försvaret och utbildade sig sedan till lärare i matematik och idrott. Han har undervisat 6 år i grundskolan på Hallonbergskolan och därefter 7 år på Mörby gymnasium (en skola med idrottsprofil) för att sedan börja på Mimers gymnasium 2012.

Intressen: Magnus hinner med mycket träning på fritiden, går gärna på konserter, missar ogärna AIK:s matcher och besöker Gotland regelbundet.

Tankar kring autismspektrum: ”Alla människor behöver struktur och ordning! Jag försöker få mina elever att få in det som en naturlig del av utbildningen.”

 

Annica Åberg

 

Gymnasielärare, Mentor NA21

annica.aberg@mimersgymnasium.se

 

Annica undervisar främst i svenska och bild och form, men även i kurserna kommunikation och gymnasiearbete. Hon är en av två mentorer i NA21. Annica ansvarar för skolans årliga vårutställning då eleverna som läser bild och form ställer ut sina verk.

Erfarenheter: Annica har utöver sin lärarexamen från Stockholms universitet även en Master of Fine Art från Konstfack. Hon arbetade bland annat som forskningsassistent och koordinator på KTH innan hon började på Mimers 2014.

Magdalena Stella

 

Gymnasielärare

magdalena.stella@mimersgymnasium.se

 

Magdalena är legitimerad gymnasielärare i spanska och franska och har arbetat på Mimers gymnasium sedan 2012. Hon har även haft modersmålsundervisning i polska. Sedan 2023 har hon delvis gått i pension, men hjälper under perioder till med språkundervisningen och vikarierar kortare perioder när behov och möjlighet finns.

Erfarenhet: Magdalena har undervisat i spanska och franska i ca 30 år vilket tyder på ett stort engagemang för dessa kurser. Magdalena brinner lika mycket för sina ämnen idag som förr. Det handlar inte ”bara” om språk. Att kunna kommunicera och bli förstådd är ett fönster till andra kulturer och andra människor som kan ge oss oändligt mycket. Språket formar vår värld. Vi lär oss hela livet och jag har lärt mig väldigt mycket av våra elever på Mimers. Att aldrig ge upp, att ständig hitta nya lösningar och att man kan se saker ur tusen och ännu flera perspektiv – väldigt spännande! De ger mig styrkan och glädjen.

Intressen: Det är inte svårt att gissa sig till att Magdalenas intressen är kultur överhuvudtaget – litteratur, teater, film, resor, men framförallt att möta människor att föra långa samtal med.

Tankar kring autismspektrum: Elever inom autism-och aspergersspektrat har ibland lite annorlunda bearbetning, tolkning och uppfattningsförmåga av omvärlden. Att få möjlighet att ge dem redskap och utvidga deras möjligheter att utrycka sig och tolka världen är väldigt givande. Jag beundrar deras kampvilja och intelligens, att lösa problem på ett annorlunda sätt.

 

 

Martin Lindgren

 

Lärare, mentor SA23A

martin.lindgren@mimersgymnasium.se

Martin Lindgren undervisar i svenska, kommunikation, psykologi, lärande och utveckling samt etnicitet och kulturmöten och är mentor för SA23A.

Erfarenheter: Martin har undervisat i drygt 20 år. Först på Uppsala universitet och andra högskolor, sedan också i gymnasieskolan. Han undervisar och är mentor på heltid sedan 2012 på Mimers gymnasium, men håller fortfarande en kurs i mellanösternstudier vid Stockholms universitet samt ger en del handledning till kandidat- och masterstudenter. Martins forskningsdisciplin är Kulturantropologi och han har genom hela sitt akademiska liv varit intresserad av olika sätt att vara människa på. NPF/AST handlar enligt Martin också mycket om olika sätta att vara människa på; och de broar som det ibland är nödvändigt att slå över okunnighetens gap.

Martin kom till skolan för ett tillfälligt vikariat, men blev kvar då han fungerade väl med våra elever.
– Det är ett utmanande och fascinerande arbete och jag har sällan lärt mig så mycket om detta att vara människa på så relativt kort tid. Min familj är medicinare, en del med inriktning på neuropsykiatri, men på Mimers har jag fått praktisk erfarenhet som inte är tillgänglig på något annat sätt.

Intressen: Martins intressen innefattar kultur, både i bred bemärkelse som hur människor ordnar och förstår sin värld, som i den smalare betydelsen konstarterna.

Tankar kring autismspektrum: Mycket har hänt i vår förståelse av AST de senaste 20 åren. Vi börjar äntligen röra oss från att tala om autismspektrum som ett handikapp till att förstå att det ingår i den stora variationen av att vara människa. Samtidigt som vår förståelse av AST ökat har pedagogiken för den här elevgruppen vuxit fram. Det talas mycket om valfrihet och variation i det offentliga samtalet, men skolan har märkligt nog länge varit likriktande. Detta har nu ändrats. På Mimers gymnasium finns möjligheten att implementera och utveckla en pedagogik som är särskilt anpassad för elever med AST-diagnos.