Jonathan Pontvik

jonathan.pontvik@mimersgymnasium.se

Lutz Dressler

lutz.dressler@mimersgymnasium.se

Lutz började på Mimers gymnasium i september 2023 som lärare i tyska och undervisar i steg 1, 2 och 3.

Erfarenhet: Lutz har arbetat som tyskalärare sedan 2011 och är sedan 2018 legitimerad lärare i tyska för grundskola, gymnasium, vuxenutbildning samt modersmål. Han har även fördjupat förståelsen för specialpedagogik efter flera års universitetsstudier parallellt med arbetet som lärare.

Intressen: Utanför arbetet har Lutz ett familjeliv med två barn och två hundar. En av hundarna är utbildad social tjänstehund. Finns det fritid så håller han till i trädgården eller med att mecka med bilar.

Tankar kring autismspektrum: Att jobba i små grupper på Mimers ger mig möjlighet att kunna anpassa undervisningen på individuell nivå. Varje elev får bättre möjligheter att jobba efter sina egna förutsättningar.

Jessika Humphreys

jessika.humphreys@mimersgymnasium.se

Jessika är legitimerad gymnasielärare (franska och engelska) och har arbetat på Mimers sedan HT 2023.

Erfarenheter: Jessika är utbildad ämneslärare och har magisterexamen i franska och engelska. Hon har undervisat i England och i Sverige på både grundskole- och gymnasienivå. Hon är också utbildad rektor och har arbetat i både kommunal- och fristående verksamhet.

Intressen: Jessika vistas helst hemma med familjen där brädspel, böcker, musik och film står högt i kurs hos alla. Hunden och katten gillar att vara utomhus vilket passar henne perfekt då skogen är en favoritplats för återhämtning och promenader. Matlagning, bakning och resor ligger också henne varmt om hjärtat. Hon försöker just nu lära sig att spela piano och det har verkligen sina utmaningar. Det är riktigt nyttigt för en lärare att få känna av hur det kan vara att lära sig saker från grunden som inte är helt lätta!

Tankar kring autismspektrum: “Jag har själv två ungdomar med NPF och ser varje dag hur oerhört mycket bättre mående och studieresultat blir i en skola där de möts av personal och en organisation som inte bara har kunskap och erfarenhet av diagnoserna utan som faktiskt visar att de tycker om att jobba med elever som tänker annorlunda. Eleverna på Mimers ger min kreativa lusta och min pedagogiska nyfikenhet utmaningar varje dag som jag finner mycket stimulerande!”

Yoko Hirohata Schön

yoko.hirohata-schon@mimersgymnasium.se

Anna-Karin Westling

Lärare
anna-karin.westling@mimersgymnasium.se

Johan Uhr

Gymnasielärare, mentor i IM23
johan.uhr@mimersgymnasium.se

Johan Uhr började på Mimers gymnasium hösten 2021 och undervisade främst i samhällskunskap och geografi. Numera har han även ett särskilt ansvar för utvecklandet av skolans nystartade IMA-program och handleder elever i gymnasiearbetet.

Fredrik Nilsson

Gymnasielärare, mentor i NA23

fredrik.nilsson@mimersgymnasium.se

Fredrik undervisar i svenska och är en av två mentorer för NA23.

Matilda Strömberg Djäken

Gymnasielärare, Stödmentor SA22
matilda.stromberg-djaken@mimersgymnasium.se

Johan Mparmpagiannis

Gymnasielärare, Mentor SA22A
johan.mparmpagiannis@mimersgymnasium.se

Johan undervisar i historia och religion och är mentor för SA22A.

Christer Jansson

christer.jansson@mimersgymnasium.se

Christer undervisar sedan 2018 på Mimers i programmering och webbutveckling.

Erfarenheter: Christer har en Civilingenjörsexamen från KTH och flera års utbildning inom Datorteknik och Programmering. Han har utöver sina dryga 15 år som lärare även arbetat som ingenjör och systemutvecklare. Christer är även behörig i matematik vilket gynnar eleverna nu när programmering har fått större utrymme i NA-matematikens kurser.