Tina Keresztes

Kurator
kurator@mimersgymnasium.se
Mobil: 073-464 64 32

 

Tina arbetar som skolkurator på Mimers gymnasium sedan höstterminen 2022. Hon träffar alla elever på skolan vid flera tillfällen under deras studietid och finns tillgänglig både för den enskilda individen och för eleverna på gruppnivå. Fokus är alltid att tillsammans med eleven hitta vägar framåt både avseende mående och studier.

Erfarenhet: Innan Mimers arbetade Tina flera år som skolkurator på en grundskola F-9. Hon är utbildad socionom och har erfarenhet av socialtjänstens arbete med barn, unga och dess familjer, men även mångårig erfarenhet av att samverka med instanser såsom psykiatri och habilitering. Just samverkan är något som Tina värderar högt och av erfarenhet vet att god samverkan mellan skola, familj och externa instanser ger bäst resultat för våra elever.

Intressen: Utöver sina yrkeskunskaper avseende barn och unga med neuropsykiatriska diagnoser har Tina även ett personligt stort intresse i att hela tiden öka och uppdatera sina kunskaper på området. I övrigt är hon en person som gärna spelar spel med familjen, tecknar och bakar. Tina har även som mål att en vacker dag lösa Rubiks kub.

Tankar kring autismspektrum: “Jag känner mig oerhört lyckosam som får möjlighet att arbeta i en verksamhet där eleverna själva uttrycker att de äntligen trivs i skolan och känner sig förstådda på ett sätt de inte upplevt under tidigare skolgång.”

 

 

 

 

Malin Lindholm

Skolsköterska
skolskoterska@mimersgymnasium.se
Mobil: 073-466 69 22

Malin arbetar på tisdagar och onsdagar på Mimers gymnasium. Hennes uppgift är framförallt att arbeta förebyggande och hälsofrämjande. Om medicinska behov finns så kartlägger Malin dem och konsulterar vidare.

Malin kan hjälpa dig om du har frågor om din hälsa som t ex kost, motion, sömn, alkohol, rökning och droger eller funderingar kring sex och samlevnad och andra frågeställningar. Det är även genom henne som elever/föräldrar bokar tid hos skolläkaren, som finns på skolan vid behov utöver läkarmottagning två gånger per termin. Skolsköterskan ingår i skolans elevhälsoteam och har tystnadsplikt.

 

Bitte Slättebol

bitteStudie- och yrkesvägledare/karriärcoach
Bitte finns på skolan torsdagar enligt bokningar och schema.

syv@mimersgymnasium.se
Tel: 08-12 20 40 40, mobil 070-575 69 60

Studie- och yrkesvägledning på Mimers: I årskurs 2 och 3 arbetar alla elever med en skolversion av Bittes utvecklingsprogram “Personlig vision – unik nisch®. Bygg ditt personliga varumärke inifrån”. Vi lyfter fram elevens starka sidor, fångar upp intressen och erfarenheter och undersöker elevens drivkrafter. Denna självkunskap sammanfattar vi sedan och använder som underlag för en dialog om nästa steg efter gymnasiet och vilka konkreta möjligheter som finns. Syftet är att ge stöd till nästa steg i livet efter gymnasiet oavsett om det är fortsatta studier, praktik, jobb eller något annat.

Bitte kan hjälpa till att förstärka elevens CV genom att göra kombinationen av kompetens och personliga egenskaper synlig både för eleven själv, för föräldrar, för nästa studienivå och för t ex tänkbara arbetsgivare och Arbetsförmedlingen.

För att underlätta övergången till nästa steg efter gymnasiet erbjuder vi “stafettpinne”. Det innebär att mentor och/eller SYV tillsammans med eleven överlämnar kunskap om eleven till universitet, folkhögskola, yrkeshögskola eller annan yrkesinriktad skola för att eleven ska få så bra stöd som möjligt från start i sina fortsatta studier. På samma sätt kan vi överföra kunskap om eleven till daglig verksamhet, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. Detta sker givetvis på elevens uppdrag.

Erfarenheter: Bitte är logoped och civilekonom med en MBA i internationella affärer. Intresset för utveckling av människor och verksamheter har genomsyrat hela hennes arbetsliv. Hon har arbetat i hälso- och sjukvården som logoped och på det internationella läkemedelsföretaget Pharmacia som marknadsansvarig för området smärtbehandling samt som strategisk förändringsledare på uppdrag av koncernledningen. Sedan femton år tillbaka arbetar Bitte som konsult och coach med att utveckla det personliga ledarskapet och varumärket hos ledare, medarbetare och entreprenörer. Hon kopplar vidare ihop en organisations utveckling av verksamheten med utveckling av det personliga ledarskapet hos ledare och medarbetare. Bitte arbetar med en stor bredd av verksamheter och branscher både inom den offentliga och privata sektorn.

Intressen: Eget barn i skolåldern och bonusbarn med familjer utomlands. Friskvård, teater och sång. Fotbollscoach för flicklag.

Tankar kring autismspektrum: att se människan bakom diagnosen, både talanger som kan utvecklas, de starkaste kunskapsområdena och personliga egenskaperna och var drivkraften till fortsatt utveckling finns.

 

Jessica Werner

Gymnasie- och speciallärare/specialpedagog

jessica.werner@mimersgymnasium.se

Tel: 08-12 20 40 40

 

Jessica är legitimerad gymnasielärare (svenska och tyska) och speciallärare och har arbetat på Mimers sedan skolan startade. Förutom att undervisa har hon tidigare varit mentor för flera klasser. Sedan 2019 har Jessica ett särskilt ansvar för skolans Elevhälsoarbete.

Erfarenheter: Jessica är utbildad gymnasielärare och speciallärare och har även läst till sig en magisterexamen i specialpedagogik. Efter lärarexamen började Jessica arbeta på en skola med kombinerad dagbehandling. Där arbetade hon med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/eller psykosociala svårigheter och har därför stor erfarenhet av den elevgruppen. Jessica har erfarenhet av att arbeta individbaserat där elevens behov får styra.

Intressen: Jessica umgås gärna med familj och vänner eller läser en god bok på sin fritid. Kvalitetstid med de två katterna Turbo och Foxie prioriteras också. Under vintersäsongen står hockey högt på listan, då hon går på Djurgårdens hemmamatcher. Som husägare och småbarnsförälder har Jessica numera en hel del annat att stå i.

Tankar kring autismspektrum: “Jag väljer att inte se diagnosen utan individen bakom diagnosen. Att varje dag få undervisa och lära känna dessa elever gör att jag får massor med nya kunskaper. Framförallt lär de mig att vi alla är människor, men att vi lär oss och fungerar på lite olika sätt! Våra elever öppnar dörrar till helt nytt sätt att tänka och lära. Jag får ständigt nya perspektiv på livet!”