Ronny Husberg

ronny

Gymnasielärare, mentor NA21

ronny.husberg@mimersgymnasium.se

Ronny undervisar i matematik och fysik och är en av två mentorer för NA21. Han var med och startade Mimers NA-program och arbetade flera år med skolans utvecklingsarbete i rollen som arbetslagledare och medlem i utvecklingsgruppen.

Erfarenheter: Ronny började sin lärarkarriär på gamla IV-programmet 2007. Många av eleverna som gick där visade tydliga tecken på bland annat AST och ADHD. Ronny märkte att han hade förmågan att nå de flesta. Intresset för elever med dessa diagnoser ökade efter några år på ett ”vanligt” gymnasium och han sökte därför upp Mimers gymnasium. Ronny är legitimerad gymnasielärare i matematik och fysik. Med sig in i läraryrket har han erfarenheter från att ha arbetat både som bussreparatör och busschaufför inom SL-trafiken.

Intressen: Ronny gillar att vara ute i skog och mark och har varit ledare inom scoutrörelsen i över 15 år. Där fick han möjlighet att vara med och lära barn och ungdomar det han tycker är viktigt dvs. natur, miljö och att hjälpa varandra. Musik är ett annat intresse och han lyssnar nästan alltid på musik. Det är mest hårdrock från 80-talet men det slinker förbi de mest otippade låtarna ibland. Ronny dansar gärna bugg ute på någon danslokal och har ofta en gitarr nära till hands, man vet aldrig när det är läge att ta några ackord.

Tankar kring autismspektrum: Elever behöver en studiesituation som är anpassad efter deras behov oavsett om det finns någon bakomliggande diagnos eller inte. Elever inom AST är i extra behov av anpassning och det krävs små grupper för att få det att fungera. Många elever behöver mer tid och förklaringar på olika sätt. Det viktigaste känns ändå att vara en bra medmänniska och möta eleverna med värme och förståelse.

Comments: Kommentarer inaktiverade för Ronny Husberg