Nils Grote

Gymnasielärare, Mentor NA22

nils.grote@mimersgymnasium.se

Nils Grote började sin resa på Mimers gymnasium hösten 2017 och arbetar som lärare i samhällskunskap och historia. För närvarande upplever han sig även ha förmånen att vara mentor för NA22 och ämneslagsledare i samhällskunskap.

Erfarenhet: Nils har erfarenhetsmässigt främst sitt ursprung här på Mimers gymnasium, där han har haft möjlighet att växa och utvecklas sedan 2017 då han också tog gymnasielärarexamen. Skolan har därför blivit en viktig del av hans professionella resa.

Intressen: Utöver sin yrkesroll har han ett intresse för just historia och politik. Nils gillar även kultur och datorspel. Dessa intressen ger honom en bra möjlighet till fördjupning i sina ämnen och också en bra utgångspunkt att knyta an till skolans elever då t.ex. datorspel är något som många elever är engagerade i.

Tankar om autismspektrum: “Jag ser det som en viktig del av vår skolgemenskap att vi skapar en inkluderande och stödjande miljö för alla elever. Att förstå och respektera olika sätt att tänka och lära sig är grundläggande för mig, och jag strävar efter att skapa en atmosfär där varje individ kan trivas och utvecklas. Det är viktigt för mig att vara medveten om och anpassa undervisningen för att möta de behov och styrkor som finns inom autismspektrumet. Det är för mig också viktigt att skapa givande och bra relationer till eleverna. Detta då jag genom åren på skolan märkt att eleverna blir mer mottagliga för ens undervisning ifall en god relation finns. Jag ser detta som en kontinuerlig och givande del av mitt uppdrag som lärare och mentor här på Mimers gymnasium.”

Comments: Kommentarer inaktiverade för Nils Grote