Skolmåltider och matsedel

Sedan höstterminen 2017 har skolan Fraiche Catering som leverantör av skolmat. Det är ett familjeföretag som har funnits sedan år 2000 med sju tillagningskök och vår mat lagas i Täby. Många eleverna och lärarna uttrycker att de är mycket nöjda med maten.

På Mimers gymnasium serveras dagens rätt i matsalen vid tre tider mellan kl 12:00 och 12:50). Menyn finns i elevkalendern, på elevsidan och på Fraiche Caterings hemsida. Till det bjuds en salladsbuffé där man i huvudsak gör sin egen blandning (eller äter var för sig) med t ex sallad, gurka, tomater, majs, bönor, oliver och annat gott. Det finns även hårt bröd och nybakat mjukt bröd till maten. Självklart finns det alternativ för vegetarianer och de som av medicinska eller religiösa skäl behöver specialkost. Intyg skickas till skolan eller via info@mimersgymnasium.se.

Kicka här för matsedel. Här finns matsedeln för flera veckor framåt. Det finns också information om näringsinnehåll för varmrätten och möjlighet att göra tummen upp för maten man gillar mest. Salladsbuffén är ej inkluderad i näringsdeklarationen och för att komma upp i 35% av dagligt intag behöver man även äta från salladsbuffén. Betygssättning av maten och näringsdeklaration är önskemål som kommit från Mimers gymnasiums Elevråd och Matråd.

Nästan alla matrester återvinns, vilket sker via Fraiche Catering. Detta var ett av önskemålen från eleverna i Miljögruppen bidrog till att vi valde Fraiche Catering som leverantör.

Fraiche Catering

Fraiche Catering beskriver sin mat som bra mat lagad från grunden av färska och fräscha råvaror, mer gröna smaker och fibrer samt mindre salt. Dessutom används rätt sorts fett och i rätt mängd. Lunchen ska stå för minst 35 % av det rekommenderade dagliga intaget av näring för studerande barn eller ungdom.

Naturens rika tillgångar och den biologiska mångfalden håller Fraiche Catering högt och värnar om både på land och till havs. Genom att välja ekologiska produkter och tjänster i så stor utsträckning som möjligt försöker de bidra till en bättre värld. T ex använder de alltid ekologisk KRAVmärkt mjölk från Skånemejerier/ Hjordnära och genom att följa Världsnaturfondens, WWFs, rekommendationer vad gäller valet av fisk och skaldjur.

Läs mer på deras hemsida http://www.fraichecatering.se

.