Lektionerna är toppen!

Att gå på Mimers är som att utöva yoga- man slappnar av! Förut gick jag på ett vanligt gymnasium. Det fungerade inte för mig, främst på grund av att det var schemaändringar, oförberedda utflykter och för mycket människor hela tiden. När jag kom till Mimers gymnasium blev jag chockad, jag trodde det var för bra för att vara sant! Vi sitter tre stycken i mitt klassrum och vi är fem stycken sammanlagt i min klass. Vi varierar mellan att ha lektioner i klassrummet bredvid mitt klassrum och i klassrummet där jag sitter. Lärarna är det heller inte många olika. Nu har jag sammanlagt fem olika lärare trots att jag har alla ämnena.

Matsalen är några meter bort från klassrummet och där äter alla elever och lärare i skolan lunch. Vi ryms vid tre bord. Maten klagar jag inte på! Det är den godaste skolmaten jag har ätit (även om den inte kan konkurrera med maten hemma). Varje dag finns det flera olika sallader. Sedan jag började på mimers har jag börjat äta mycket mer sallad än vad jag gjorde tidigare. En sak som jag också tycker är rolig är att vi firar elevernas födelsedagar. Då är det ofta tårta, fruktsallad eller något annat gott.
På torsdagar har vi alltid fika som består av varma mackor och juice.  Att lärarna sitter med eleverna uppskattas mycket hos mig, då det ger en större trygghet.  Det gäller förresten hela tiden, lärarna är närvarande väldigt mycket och det får mig att känna mig trygg.

Lektionerna är toppen! Att få sitta för mig själv och jobba i min egen takt är en lyx som jag nästan aldrig tidigare upplevt. Bild har vi visserligen i den lilla bildsalen på skolan och inte i klassrummet, men det fungerar bra ändå. Gymnastik är det enda som jag tycker är jobbigt, för då ska man åka iväg till en annan skola med buss. Det skapar oro hos mig eftersom jag är känslig för ljud och intryck.

På Mimers gymnasium finns heller ingen mobbning. Jag har varit mobbad förut och sedan dess varit orolig för att vara ensam med jämnåriga, men det går superbra här! Att Mimers är en så liten skola gör allt för mig. Jag tror att alla skulle må bra av att gå i en skola som mimers. Det är mycket struktur, få överraskningar och en hemtrevlig atmosfär. En skola som är anpassad för elever med aspergers syndrom är bra för alla!

Elev, Mimers gymnasium 2010